Branża motoryzacyjna rozwija się w niezwykle szybkim tempie, każdego roku serwując nam jakieś nowości. Ksenony i LED-y jeszcze do niedawna oferowane były w samochodach z najwyższej półki. Dziś jednak stają się dostępne dla coraz szerszego grona odbiorców, znajdując się także w tańszych pojazdach. Czym różnią się lampy samochodowe ksenonowe od LED-ów?
LED-y do samochodu – następca halogenów
Technologia LED istnieje od ponad stu lat. Swoje praktycznie zastosowanie znalazła jednak w latach 60. Światła LED do samochodu są trwałe i energooszczędne, jednak ze względu na słabą moc bardzo długo nie były montowane w pojazdach. Przełom technologii nastąpił na początku XXI wieku. To właśnie wtedy przy użyciu dodatkowego luminoforu uzyskano LED-y, które miały znacznie większą moc. Wówczas zaczęto je powszechnie stosować zamiast popularnych dotąd halogenów. W porównaniu do poprzednika, nie marnują one energii, a cały dostarczony do żarówki prąd przetwarzany jest w światło. Co ważne, czas eksploatacji żarówek w przypadku samochodów osiąga nawet 100 tys. godzin!
Obecnie zdecydowana większość producentów stawia na auta wyposażone w żarówki samochodowe LED przeznaczone do jazdy dziennej. Rozwiązanie to nieustannie zyskuje na popularności, co przekłada się na coraz niższe koszty technologii. Samochody z wyższej półki posiadają całe oświetlenie w tej technologii.
Żarówki samochodowe ksenonowe
Xenony nadal są stosunkowo nowym rozwiązaniem w branży samochodowej. Na rynku możemy spotkać je jednak od ponad 20 lat. Porównując technologię ksenonów, do najpopularniejszych wówczas halogenów, są one dużo bardziej zaawansowane technologicznie. Cechują się także bardziej wydajną pracą. Ich cena niestety też jest znacznie wyższa. Żarówki ksenonowe nie działają bowiem na zasadzie żarówki, a miejsca, w którym wyładowywane jest światło. W ich wnętrzu nie znajdziemy drucika wykonanego z wolframu, a gaz szlachetny. W porównaniu do halogenów, ich strumień światła jest dwa razy mocniejszy. Ich żywotność określa się na około 3 tys. godzin.
Co ważne, tego typu technologia w wielu przypadkach potrzebuje napięcie około 25 000 V do uruchomienia. W tym celu w samochodach montowane są specjalni zapłonniki, bowiem napięcia nie jest w stanie wygenerować tradycyjny akumulator. Przekłada się to na zwiększone koszty kupna samochodu.
Żarówki samochodowe LED czy ksenony?
Biorąc pod uwagę najbardziej popularne niegdyś halogeny, zarówno LED-y, jak i ksenony będą doskonałą alternatywą. Są one bardziej skuteczne, wydajne oraz cechują się dłuższą żywotnością. Ksenony nie mają sobie równych pod względem mocy światła, LED-y z kolei pod względem żywotności oraz ilości zużywanej energii. W zależności od tego, na czym zależy nam najbardziej, powinniśmy wybrać technologię dostosowaną do naszych potrzeb.
Źródło: sklep https://basic.com.pl/